Trinn 8

<tilbake

Trinn 8 – Barnets sjette leveår – Hele planen

Tema for trinnet: Tospråklig og tokulturell oppvekst. Skolestart. Arenaspråk.

Ved skolestart: Informere ansatte om barnets tospråklighet. Redegjøre om, ufarliggjøre og avmystifisere tegnspråk og bruk av tolk. Informere på foreldremøte. Skolekultur i den norske skole. Bokstavinnlæring bygger på lyd.

Hovedmål med KODAdelen: Alle voksne har gått på skolen, og har et forhold til den. Men skolekulturer er forskjellige. Skolen endrer seg, kravene til fag og atferd endrer seg og det kan være forskjell på skoler for døve og skoler for hørende.

Temarelaterte diskusjonsemner: Har barnet nødvendig tillit til at mor og far kan hjelpe med skolerelaterte spørsmål? Barnet beveger seg for alvor over i hørendes kultur, de får hørende venner og starter på å leve et mer selvstendig liv, i den andre kulturen, utenfor hjemmet. Barna beveger seg over i nye arenaer som også påvirker språkbruk og innhold – de lærer nye norske ord som de ikke nødvendigvis har tegn for.

Metode: Forelesning. Drøfting. Refleksjonsøvelse.
Til forberedelse: Dialogvideo,

Tid: 6 timer

Ressurser:
Power Point – trinn 8
Tegninger
Dialogvideo og tekst (passordbeskyttet)

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • «Hjelp – et hørende barn!»

    Illustrasjoner:
    Karoline Stangvik
    Logo:
    Gudrun Haave

    Prosjektgruppe:
    Torill Solbø Zahl
    Line Beate Tveit
    Torill Ringsø

  • “Hjelp – et hørende barn!”

    Gjennomført av Statped med støtte fra Extrastiftelsen