Trinn 5

<tilbake

TRINN 5 – Barnets tredje leveår – Hele planen

Tema for trinnet: Barnets identitet og familiens identitet. Kommunikasjon.

Barnehage: Barnets språk utvikler seg kraftig dette året. Dialog med barnehagen om barnets tospråklige utvikling. Oppmerksomhet på/ respondere på barnets tegnspråkkulturelle sider: øyekontakt, påkalle oppmerksomhet og lignende.

Hovedmål med KODAdelen: Utvikle forståelse for at barnet nå for alvor skal danne sin identitet. Hva skiller ”meg” fra ”deg”?  ”Trassalder”

Temarelaterte diskusjonsemner: Trassalderen er en vekstperiode.  Barnet oppdager seg selv og sin vilje og utfordrer både seg selv og sin familie.

Metode: Forelesning, dialog , erfaringsutveksling, rollespill

Til forberedelse: Dialogvideo

Tid:
6 timer

 

Diverse ressurser:

PowerPoint trinn 5

Tegninger

Treåringens eiendomslov

Dialogvideo og tekst (passordbeskyttet)

 

  • «Hjelp – et hørende barn!»

    Illustrasjoner:
    Karoline Stangvik
    Logo:
    Gudrun Haave

    Prosjektgruppe:
    Torill Solbø Zahl
    Line Beate Tveit
    Torill Ringsø

  • “Hjelp – et hørende barn!”

    Gjennomført av Statped med støtte fra Extrastiftelsen